Asset Worldwide Express Genel Müdürü Tekin, e-ihracattaki iade süreçlerini değerlendirdi:
Tüketicilerin e-İhracat pazaryerleri ve şirket sitelerinden satın aldıkları ürünleri çeşitli gerekçelerle iade edebildiğini hatırlatan Tekin, iade durumunda şirketin Tüketicinin Korunması Hakkındaki Kanun çerçevesindeki sorumlulukları haricinde de süreç ve maliyet verimliliği açısından yapması gereken şartların bulunduğunu anlattı.
Tekin, “İade yönetiminde ürünün iadeye uygun olmayan ürünler veya koşullu bir şekilde iadesi kabul edilecekler yönünden değerlendirilmesi dışında, ürünün ayıplı gelmesi ve sipariş edilenden farklı bir ürünün geri gönderilmesi gibi problemler sıklıkla tespit edilmektedir. Bu sorunların tespiti ve iade ödemelerinin düzgün, kanıtlı bir şekilde yapılması suistimallerin de önüne geçilmesini sağlamaktadır.” ifadelerini kullandı.
“MÜŞTERİLERİMİZİN SÜREÇLERİNİ, MALİYETLERİNİ KPI’LARINA UYGUN YÖNETİLMESİ İÇİN TESPİTLER SUNUYORUZ”
E-ticaret ve e-ihracat süreçlerinin yönetilmesinde yazılım çözümlerinin önemli rolü olduğuna işaret eden Tekin, “Şirketlerin gönderim süreçleri dışındaki iade süreçlerinde de uluslararası kargo taşımacılığı şirketi ile entegre çözümler üretmesini zorunlu kılmaktadır. Bu çerçevede Asset Optimus yazılım çözümlerimize her geçen gün yeni bir entegrasyon geliştirip, ‘Ölçemediğimiz değerleri yönetemeyiz’ mottosundan yola çıkarak, müşterilerimizin süreçlerini, maliyetlerini Anahtar Performans Göstergesi’ne (KPI) uygun olarak yönetilmesi için detaylı ölçümlüyor, geliştirmeler yapıyor ve tespitler sunuyoruz.” değerlendirmesinde bulundu.
Tekin, ürünün, “Geri Gelen Eşya Yükümleri”nden faydalanması için bazı süre ve koşullara bağlı olduğunu aktararak, fiili ihracat tarihi itibarıyla 3 yıl içerisinde eşya Geri Gelen Eşya hükmünde geri getirileceğine değindi.
Tekin, “Eşyanın, Geri Gelen Eşya hükmünde vergi ödemeden gelmesi, eşyanın ihracı sırasında durum ve niteliğini koruyor olması ve ayniyat tespiti koşullarına bağlıdır. Yani ihracatta giden eşyayla geri geldiği beyan edilen eşyanın, Gümrük Tarife İstatistik Pozisyonu (GTİP), eşya kıymeti, eşyanın kilosu, eşyanın menşei gibi durumlar gerekmekte olup, ihracatta GTİP tespitine, kilogram detaylarına dikkat edilmemesinden kaynaklı sorunlar göze çarpmakta olup, özellikle bu konu başka bir uzmanlık gerektirmektedir.” açıklamasında bulundu.
Geri gelen eşyanın ithalatında vergi muafiyeti uygulanması için yerine getirilmesi gereken başka bir koşul daha olduğunu anlatan Tekin, eşyanın ihracatı nedeniyle yararlanılan hak ve menfaatlerin iade edildiğinin belgelendirilmesi ve gümrük beyannamesi ekinde bu belgelere yer verilmesi gerektiğinin altını çizdi.
“PERAKENDE SEKTÖRÜNDE GÜMRÜK MÜŞAVİRLİĞİ ALANINDA AÇIK ARA PAZAR LİDERİYİZ”
Tekin, şu açıklamalarda bulundu:
“E-ihracat sonrasında KDV’nin iade alınması veya mahsup edilmesi gibi durumlarda yararlanılan hak ve menfaatin iade edildiğinin veya hiç alınmadığının tespiti, Basitleştirilmiş Gümrük Beyanı (BGB) kalemi bazında aynı ayniyat sürecinde olduğu gibi bu belgelere yer verilmesi gerekmektedir. Bu arada perakende sektöründe gümrük müşavirliği alanında açık ara pazar lideriyiz. Burada mevcut verileri analiz ettiğimizde, e-ihracatta lojistik maliyetlerinin eşya bedeline oranı yaklaşık yüzde 30’larda gözükmektedir. Burada eşya cinsi bazında değişiklikler gözükmekte olup, belirleyicilerin başında eşya bedeli, kilogramı ve hacmi öne çıkmaktadır. İade sürecinde de aynı yüzde 30 maliyet oranı bile baz alınsa da, maalesef zaman zaman iadeyi geri getirmemek bile daha avantajlı hale gelebilmekte.”
Yurt dışı depo yatırımlarının önemli sebeplerinden birinin de eşya dağıtımı organizasyonu dışında, geri gelen eşyaların toplanması, etiket, ambalaj ve elleçlenmesi, tekrar satışı veya konsolide bir şekilde geri getirilmesi olduğuna dikkati çeken Tekin, “Sonuç olarak e-ihracatta iade yönetimi, başta gümrük ve maliye mevzuatları olmak üzere, yazılım, depo yönetimi ve lojistik süreçlerini kapsayan biraz karmaşık olan bir süreçtir. Asset Worldwide Express olarak bu saydığımız alanlarda son derece donanımlı uzmanlarımızla, e-ihracat iade lojistiğinde pazar lideri olmaya devam ediyoruz.” görüşünü paylaştı.